top of page

Frilägg en gammal tapet

Hur många har inte drömt om att hitta något vackert bakom en bräda eller en tapet? Just det hände i Bockara! Bakom två tapetlager, en från jugendtid 1895-1910 och en från 1980-talm fann jag en vacker ljust blå målning med handgjort schablonmönster på ovanvåningen i finrummet. Blått har alltid ansetts som en kunglig färg inte minst då pigmentet lapis lazuli var dyrt och kom från bergsområdena kring Afganistan. Men under industrialismens genomslag från 1860 experimenteras friskt med syntetiska pigment som ultramarin och indigo. Problemet med dessa nya pigment var dock att den inte var ljusäkta och falnade snart. Den ljust blå är resultatet av ett syntetpigment, troligen ultramarin, och utfördes direkt på träpanelen, så kallad boasering runt 1880-tal. Eftersom målningen utfördes på andra våningen med ett oisolerat tak, talar det för att salen bara användes sommartid och utsmyckades kanske inför ett sommarbröllop. Och denna typ av panel kallas boasering. Och måleriet andas en betydligt äldre tid, kanske sent 1700-tal med marmorering och skirt rött blommönster.


Konsten att frilägga en tapet eller väggmålning– så här gör du!

Det främsta och viktigaste man bör veta är att orsaken till att en målning eller tapet tapetserats över kan bero på skador. Även om man får fram målningen eller tapeten kan man behöva göra reparationer på den. Bäst är att prova på en yta som inte är så synlig, som bakom en dörr.

1. Det finns olika bindemedlet på lagret du vill bevara, som är olika känsliga för olika vätskor.

limfärg (pigment, krita, vatten, benlim),

linoljefärg (pigment och linolja),

äggoljetempera (pigment, olja och ägg)

drickamålning (pigment, svagdricka, öl, mjölk eller filmjölk) .

Man börjar med det mest ömtåliga av bindemedel – limfärgsprovet. Prova att blöt en fingertopp med saliv och tryck på en punkt på väggen. Släpper färg utan att du ens behöver gnugga är det troligen limfärg. Och då är det torrskrapning som gäller. Använder man vatten eller tapetklister kommer färgen att följa med så det ska man undvika. Limfärg var väggmålningen i Bockara gjord med. Så då arbetar man med att frilägga, med en kniv med mjuka kanter, eller varför inte en stekspade mjukt, mjukt mellan tapet och klister.

Om det inte är limfärg kan man testa med en blomspruta med vatten. Då kan man testa att blöta ned tapeten med en blomspruta. Prova efter ett par minuter att lossa tapeten försiktigt. Använd gärna ett tidtagarur och klocka tiden tills tapeten lossar. Det är viktigt att man bara blöter igenom så mycket att tapeten släpper. Sitter limmet kvar så brukar man kunna torrskrapa efteråt, men väntar man för länge finns risk att man får med sig pigmentet eller trycket i tapeten som man vill bevara. Man kan även testa med tapetklister och även sköljmedel (för klädtvätt) om limmet är starkt. Är det flera lager, tar man det skikt för skikt, ett lager i taget. Tänk på att olika lager kan kräva olika tid på tidtagaruret.


Hur åtgärdar jag skador som finns på äldre målning eller tapet.

Du måste räkna med att det finns skador på underlaget eller att pigment eller tapet försvinner under framtagningen. Man kan laga tapetbitar som saknas genom att fälla in bitar som man river och sedan tapetserar fast. Klipper man kanterna ser man dem men inte när man river papperet. Därefter använder man akvarellfärg och söker sig fram till rätt nyans och ”lagar” skadorna med akvarellfärg. Man försöker efterlikna mönster men var inte rädd att testa, ögat brukar reparera defekter på avstånd. Och tänk på att patina aldrig är perfekt.


Om det är en känslig eller värdefull målning eller tapet kan man behöva hjälp av konservator, Robert känner flera och kan rekommendera vilka man kan vända sig till


Lycka till!

bottom of page